.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاکید نماینده مجلس بر اجرای طرح گردشگری آشوراده
 شمال نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای مصوبه هیات دولت در خصوص طرح گردشگری آشوراده (تنهاجزیره ایرانی خزر) گفت: یکی از راه های توسعه گلستان اجرایی شدن مصوبات دولت در بخش گردشگری استان است.

براساس اعلام دوشنبه میراث فرهنگی گلستان رحمت ا.. نوروزی در نخستین هم اندیشی توسعه شهرستان علی آباد از توابع استان گلستان اظهار داشت: در سفر استانی هیات دولت به گلستان در آذرماه 93 مصوبه تبدیل بخشی از آشوراده به منطقه گردشگری به تصویب رسید، اما این طرح به علت مخالفت یکی از مشاوران رییس سازمان حفاظت محیط زیست، هنوز اجرائی نشده است.

به گزارش ایرنا آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر بفرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور و راهکاری برای توسعه گلستان بشمار می رود.

آشوراده با آب و هوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به 'چپق اوغلی' و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله متصل و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

طرح گردشگری آشوراده نیز که در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان تاثیرگذار است در قالب تفاهمنامه ای بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا و اجرای آن در سفر آذر ماه 93 رییس جمهوری به استان گلستان اعلام شد.

براساس این تفاهمنامه قرار است 10 درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود.

نوروزی همچنین با اشاره به سهم کم گلستان در بخش گردشگری افزود: یکی از راه های توسعه گلستان، توجه به گسترش صنعت گردشگری است که در همین باره طرح هایی برای استفاده از ظرفیت موجود در مناطق زرین گل و آبشار کبودال این شهرستان نیز در دست طراحی می باشد.

نماینده مردم شهرهای علی آبادکتول، فاضل آباد، مزرعه و سنگدوین در مجلس همچنین با اشاره به نقش کشاورزی در توسعه گلستان تصریح کرد: در سال 57 حدود 157 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه گلستان زیر کشت پنبه بود و به همین علت 28 کارخانه پنبه پاک کنی در استان فعال بود که خود زمینه اشتغال بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده بود.

وی اما وضعیت کنونی بخش های کشاورزی و گردشگری گلستان را مطلوب ندانست وگفت: لازم است کمک های ملی بیشتری برای رفع مشکلات این بخش ها اختصاص یابد.

نوروزی با بیان اینکه گلستان بستر مفید و آماده ای برای سرمایه گذاری دارد، تصریح نمود: مجلس و نمایندگان گلستان آماده هرگونه همکاری برای توسعه استان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این نشست گفت: دو میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار برای بهسازی آبشار گردشگری کبودوال در حوزه علی آبادکتول اختصاص یافته است.

ابراهیم کریمی افزود: با توجه به ثبت آبشار کبودوال در فهرست آثار ملی کشور و در راستای توسعه منطقه گردشگری آن، اعتبار اختصاصی برای بهسازی این منطقه به عنوان میراث طبیعی هزینه می شود و در روزهای آینده عملیات اجرائی آن آغاز خواهد شد.

آبشار زیبا و تمام خزه ای کبودوال که شهرتی جهانی یافته در کنار کوه های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان خراش های طبیعی قرار گرفته است.

آبشار اصلی کبودوال و مجموعه آبشارهای کوچکتر آن در داخل پارک جنگلی کبودوال در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر علی آباد کتول و در دامنه کوه هارون قرار گرفته و گونه های گیاهی و درختی و درختچه ای مجاور این آبشار تماماَ بومی منطقه می باشد.

ارتفاع آبشار 12 متر وعمق حوضچه 2 متر وعرض حوضچه 4متر و طول حوضچه8 متر بوده و وسعت منطقه قابل استفاده گردشگری آن 550 مترمی باشد.

آبشار کبودوال از چشمه های جنوبی تشکیل شده و درعمق دره ای که جنگل انبوهی آن را پوشیده، واقع شده است.

آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می بخشد.

علی آباد با افزون بر 132هزار نفر جمعیت در حدود 40 کیلومتری شرق گرگان (مرکز استان گلستان) واقع بوده و شامل چهار شهر علی آبادکتول، فاضل آباد، مزرعه و سنگدوین و 76روستا می باشد.

کریمی همچنین افزود: بوم گردی یکی از عوامل توسعه استان گلستان است ومی تواند ماندگاری مسافر و گردشگر را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه از ساخت دومین موزه بزرگ روستائی کشور در گلستان خبر داد و گفت: اجرای این موزه از 20 خرداد ماه در زمینی به مساحت 700 هکتار در گلستان آغاز می شود و همچنین کلنگ ایجاد موزه بزرگ باستان شناسی به عنوان پایلوت باستان شناسی استان همزمان با این موزه به زمین زده می شود.

وی تبدیل گلستان به مقصد گردشگری را از اهداف بلندمدت استان بیان کرد که برای رسیدن به آن چند پروژه در برنامه کاری قرار دارد و افزود: ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان، ساخت موزه بزرگ باستان شناسی در گنبدکاووس، زیباسازی سواحل بنادر ترکمن و گز با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی و تبدیل جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری از مهم ترین این طرح ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین امضای تفاهمنامه با دانشگاه فردوسی مشهد برای تدوین برنامه مدون در راستای ماندگاری مسافر در گلستان، برگزاری نشست مدیران تورهای کشور در خرداد، همایش تور لیدرهای مطرح کشور در استان و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت صداوسیمای استان های مجاور برای معرفی گلستان به گردشگران و اجرای برنامه های آموزشی را از دیگر تلاش ها در جهت افزایش میزان ماندگاری گردشگران در گلستان بیان کرد.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران از مناطق گردشگرپذیر کشور است و یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 مهر 1395
این طرح به علت مخالفت یکی از مشاوران رییس سازمان حفاظت محیط زیست، هنوز اجرائی نشده است.!!! ................این جناب مشاور به جای مخالفت با توسعه گردشگری دراستان گلستان وبهبود یافتن اقتصاد راکد وبیکاری مردم در بندر ترکمن کمی هم به فکر احیای زاینده رود ....احیای دریاچه ارومیه ودیگر رودخانه ها وتا لاب ها ....الودگی هوای تهران مشهد اصفهان اهواز و..... دفع زیست محیطی زباله های تلنبار شده شهرهای مازندران وگیلان در جنگلهای شمال ..... رفع کویری وخشک شدن وحشتناک اقلیم کشورمان ....شکار بی رویه حیوانات وکشته شدن محیط بانان ....تبدیل کو ه ها وجنگلها ی شمال وتهران به خانه های سنگی .... و... و... و... باشند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.